سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
خدایا ! حقایق را چنانکه هست به ما بنمای . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
امروز: جمعه 103 اردیبهشت 14

آشنایی

مهمترین کانیها و مواد معدنی که در مسائل زیست محیطی کاربرد دارند عبارتند از : نبتونیت‌ها ، دیاتومیت ، کائولین ، آهک ، تالک ، زئولیتها ، کربنات سدیم ، پرلیت منبسط شده و هیدروکسید منیزیم. از این کانیها می‌توان برای مسائلی مانند بهبود مکانهای دفن و جمع آوری زباله‌ها ، خنثی نمودن اسیدیته آب و پسابها ، حذف مواد نفتی و چربیها ، تصفیه آب و کنترل آلودگی هوا استفاده کرد.

بهبود مکانهای دفن و جمع آوری زباله‌ها

زباله‌های شهری و صنعتی موجب آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی می‌شوند. به منظور جلوگیری از مهاجرت عناصر و مواد آلاینده موجود در زباله‌ها ، می‌توان مکانهای دفن و جمع آوری زباله‌ها را با استفاده از نبتونیتها کاملا ایزوله کرد.

کاربرد نبتونیتها

قسمت اعظم نبتونیتها که در بخش زیست محیطی استفاده می‌شود به مصرف ایزولاسیون مکانهای جمع آوری و دفن زباله‌ها می‌رسد. خصوصیات مهم بنتونیتها عبارتند از :

  • بزرگی سطح دانه‌ها : بزرگی سطح دانه‌های نبتونیتها موجب می‌شود که بهترین ماده جهت ایزولاسیون و گرفتن درزه‌ها و منافذ باشد. نبتونیتها هنگام جذب آب متورم شده و موجب می شود تا تمامی منافذ و فضاهای خالی گرفته شوند.
  • قابلیت جذب آب : نبتونیت قابلیت جذب آب نسبتا زیادی دارد و در نوع سدیم‌دار از انواع دیگر بیشتر است. آب موجود در زباله‌ها که عامل مهم در انتقال مواد آلاینده هستند، جذب نبتونیت می‌شوند.
  • بار منفی در سطح : چون سطح دانه‌های نبتونیت دارای بار منفی است، موجب جذب فلزات سنگین که غالبا سمی هستند شده و از مهاجرت و جابجایی آنها جلوگیری می‌کند.
  • قابلیت تورم زیاد : نبتونیتها هنگام جذب آب متورم می‌شوند. این خاصیت موجب می‌شود تا تمامی منافذ و فضاهای خالی گرفته شوند. از نبتونیت در مکانهای دفن زباله‌های رادیواکتیو به منظور ایزوله نمودن مواد و جلوگیری از مهاجرت آنها استفاده می‌شود.

استفاده از نبتونیت

از نبتونیت سدیم‌دار که دارای قابلیت جذب آب و تورم بیشتر است جهت ایزولاسیون استفاده می‌شود. برای این نبتونیت با خاک منطقه مورد نظر مخلوط می‌شود. ابتدا خاک منطقه مورد نظر برداشت می‌شود، سپس نبتونیت به میزان مناسب به خاک اضافه می‌شود و یا مخلوط خاک و نبتونیت آماده شده به منطقه حمل و در محل خاک برداری شده ریخته و بطور مناسب کوبیده می‌شود. چنانچه ترکیب خاک مناسب باشد به میزان 7 تا 8 درصد نبتونیت با آن مخلوط می‌شود که ارزانتر از مخلوط حمل شده خواهد بود. کوبیدن و متراکم نمودن خاک به همراه آب بسیار مهم و ضروری است.


 نوشته شده توسط فرهنگ چهارمحل در یکشنبه 89/1/29 و ساعت 12:52 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 19
بازدید دیروز: 5
مجموع بازدیدها: 45252
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه