سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
در قرآن است خبر آنچه پیش از شما بود ، و خبر آنچه پس از شماست ، و حکم آنکه چگونه بایدتان زندگى نمود . [نهج البلاغه]
 
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 15

پسابهای صنعتی ، خانگی و کشاورزی

پسابهای صنعتی ، خانگی و کشاورزی مهمترین عوامل آلاینده آبهای سطحی و زیزمینی‌اند. به منظور بهبود و کنترل کیفیت آبهای شرب و پسابها اقدامات زیر را می‌توان انجام داد.

خنثی نمودن اسیدیته آب و پسابها

آب و پسابهایی را که PH آنها اسیدی است می‌توان به کمک مواد قلیایی نظیر کربنات سدیم ، هیدروکسید منیزیم و یا MgO خنثی نمود. استفاده از CaO و Ca (OH)2 به منظور بهبود کیفیت آب و پساب از گذشته متداول بوده است. CaO و یا Ca (OH)2 بی‌کربنات کلسیم و منیزیم موجود در آب را به صورت کربنات کلسیم و هیدروکسید منیزیم رسوب داده و موجب کاهش سختی آب می‌شوند.

حذف مواد نفتی و چربیها

نبتونیتهای پوشش داده شده توسط آمینهای چهاروجهی قابلیت جذب مواد نفتی و چربی را دارند. نیتروژن آمینها با کلسیم و یا سدیم نبتونیتها در سطح جایگزین می‌شود. کلر آمین به آب وصل می‌شود و این پدیده موجب کاهش تورم نبتونیت در آب شده و در روغن آمین موجب تورم نبتونیت خواهد شد. معمولا 35 تا 45 درصد سطح نبتونیت با آمینها پوشش داده می‌شود و بقیه انرژی سطح جهت جذب عناصر فلزی سنگین آزاد باقی می‌ماند.

تصفیه با استفاده از زئولیتها

زئولیتها قابلیت جانشینی کاتیونی بسیار خوب دارند. جذب و جانشینی یونی زئولیتها انتخابی است، بنابراین از زئولیتها برای تصفیه آب استفاده می‌شود. کلینوپتالیت دارای بیشترین ظرفیت و قابلیت جانشینی کاتیونی است. یکی از مصارف عمده زئولیت در تصفیه پساب نیروگاههای اتمی به منظور جانشینی و حذف عناصر رادیواکتیو از جمله سزیم و استرانسیم است. از زئولیتها جهت کنترل و کاهش میزان گازهای CO2 و SO2 تولیدی در واحدهای صنعتی نیز استفاده می‌شود.

کنترل آلودگی هوا

از آنجایی که هوا در زمان کوتاه پخش و منتشر می‌شود، مواد آلاینده به سرعت می‌توانند در زمان کوتاهی از منطقه‌ای به منطقه دیگر جابجا شده و هوای نامساعد برای مردم ایجاد نمایند. بعضی از مواد آلاینده باعث ناهنجاری در نقاط مختلف جو کره زمین شده‌اند. از آنجا که هوا مهمترین ماده حیاتی برای موجودات زنده است و تاثیر آن بسیار سریع می‌باشد، کنترل مواد آلاینده هوا باید جدا مورد توجه قرار گرفته و در اجرای آن از بسیج مردمی کمک گرفت. از جمله مواد و گازهای آلاینده می‌توان SO2 را نام برد که از طریق نیروگاههای زغالیو واحدهای صنعتی ذوب فلزات و غیره وارد جو می‌شود.
برای کنترل SO2 می‌توان از کربنات کلسیم ، CaO ، زئولیتها و یا کربنات سدیم استفاد ه نمود. کربنات کلسیم و یا CaO با SO2 ترکیب و موجب تشکیل ژیپس (CaSO4 . 2H2O) می‌شود. در یک نیروگاه زغالی با ظرفیت 2000 مگاوات در سال با مصرف 5 میلیون تن زغال سنگ ، 170000 تن گاز SO2 آزاد می‌شود. برای جلوگیری از ورود گاز SO2 به هوا در صورت استفاده از سنگ آهک می‌توان تا 90 درصد گاز SO2 را به ژیپس تبدیل نمود. برای این منظور به 340000 تن سنگ آهک در سال نیاز است و در این رابطه 400000 تن ژیپس تولید می‌شود. با این کار میزان گاز SO2 آزاد شده در جو از 170000 تن در سال به 15000 تن کاهش داده می‌شود


 نوشته شده توسط فرهنگ چهارمحل در یکشنبه 89/1/29 و ساعت 12:52 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 20
مجموع بازدیدها: 45253
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه